muka suwat...

Saturday, March 5, 2011

Hati-hati…. Itu juga iri hati


                Iri hati….. normal la kan… semua orang ade ‘jealousy’… tapi ade yang baik.. Ade gak yang tak baik. Iri hati yang baik, iri hati yang mendorong kita untuk melakukan lebih kebaikan dari yang kita buat sekarang. Tapi iri hati yang tak baik… erm… tau-tau la kan… dah iri hati…. Dengki lak tu… isk..isk..isk… sungguh tak bertamadun…..

                Tapi iri hati yang aku nak ulas adalah sesuatu yang sering kite buat, tapi kite tak sedar, yang sebenarnye tu jugak iri hati. Kite ingat tu juz sumtin’ y lain… Ape ye kite nak sebut bende tu.. erm… lebih kurang cam nie la…. Kite ni same-same hidup… tapi bile kite buat kerja atau uruskan sesuatu lebih dari orang lain… iri hati tu akan datang…. Kite iri hati pade orang tu pasal die dok relax-relax…

                Aku dulu memang ade iri hati tu, tapi atas nasihat dan psiko emak aku tersayang yang arif lagi bijaksana, aku dah berubah… sakit iri hati yang dideritai aku tu dah sembuh. Nak bagi faham kene lah aku bagi contoh.

Mak aku, “Nora, lepas sapu sampah, sidai baju pulak…..”

Aku dulu, “asek Nora je sidai baju, macam dah takde orang lain dah dalam rumah nie…. Asek-asek Nora…  asek-asek Nora.”

Time tu aku fikir ape yang aku cakap and anggap tu betul. So mak aku pon marah la. Mak aku cakap, “Aku dulu semua buat sorang. Aku tak kesah pon kalau kakak aku tak buat. Ko tau, tu namenye iri hati… Baru buat kerje lebih sikit dah bising. Bile orang lain tak buat kerje tu nak iri hati lak… tu anak Pak Cik Talib, si Lela tu, rajin buat kerje, mak die suruh die buat je…. Si Asiah tu asek main dengan tengok tivi jew… Lela tak bising pon… Orang macam tu yang kite kene ikot…..”

So aku pun terfikir la… memang betul cakap mak aku. Kite buat kerja nie kena ikhlas… ye la.. cam kerja-kerja kat rumah tu…. kalau bukan kite yang buat, sape lagi kan… takkan nak suruh anak jiran sebelah yang buat pulak… dan sebenarnye…. Mengikut fakta dan pendapat orang ramai, KALAULAH PAHALA DAPAT DI LIHAT…. Pasti kite sentiasa nak buat je kerja tu sengsowang… tak bagi peluang kepada orang lain… tapi tu lah masalahnye…. Kite tak nampak PAHALA… Aku pon ade masalah tentang PAHALA nie… ye lah… bende tak Nampak… NORA… bile nak berubah nie…        =_=”

So…. Bile kesedaran tu dah ada, bila mak aku suruh buat pape yang aku dah bosan nak buat… asek suruh aku jew, aku akan minta bantuan secara baik dari adik aku. Contoh erk….

Emak aku, “Nora…… lipat baju.”

Aku sekarang, “Ha… Siti hajar, Siti Sarah…. Sini… tolong aku lipat nie…” tanpa mengungkit anytin’… Maksud aku, aku minta tolong dengan alasan sebab aku tak larat nak buat sorang, bukan pasal asek aku je yang buat… atau sebab baju dieorang jugak yang aku lipat. Tapi kadang-kadang aku panggil dieorang pasal aku nak kerje tu cepat siap… ramai-ramai buat kerje kan cepat relax… aku pon tak larat kengkadang nak lipat baju cam gunung berapi nak meletup tu. Tapi tak payah lah nak cakap asek kite je yang buat kan… sebab bile kite cakap je, kite dah tak ikhlas… so, kite dapat penat je la… x dpt pahala pong….

Tapi kadang-kadang bile mak aku suruh sumtin’ n aku malas gile nak buat, aku akan cakap dengan penuh manja….. “mak suruh lah Siti Sarah ke…  Siti Hajar ke… Baby kew… Nora malas la…. Penat nie……” biasenye memang berjaya…. Aku cadangkan name-mane mereka bukan kerana aku iri hati… tapi saje bagi cadangan dengan suare ngada-ngada dan manja supaya aku terlepas dari seksa… erm… tapi pernah gak tak berjaya.. nanti mak aku cakap, “buat je lah”. Aku terus panggil salah sorang adik aku untuk tolong… kadang-kadang mak aku kate, “alah… buat je la, tak yah panggil-panggil…” aku akan jawab, “tolong menolong amalan mulia……” Payah dapat anak cam aku. Ye lah… bukan ape… aku nak cepat siap n dengan bantuan dieorang tu, dapat ringankan kerje aku sikit. Kerje pon cepat siap. Tak yah nak iri-iri hati… panggil je bantuan. Kolo dieorang malas… pujuk-pujuk la sikit… tu peranan kite.. takkan semua tu mak kite nak buat kan….. Bile selalu nama kite yang naik maknenye, kite nie special sikit dari orang lain… kan best tu…..

Bukan dengan emak dan adik beradik je, dengan kawan-kawan jugak. Contoh paling senang housemate la… tak pon room mate. Office mate kew. Kite jaga tempat tu same-same kan…. Kalau kite rasa asek kite je buat bende tu, yang lain buat derk jew…  tak payah la kite rasa iri hati… bentak-bentak kew… marah-marah ke… mengamok ke…. Jerit-jerit cam kene sampok dengan saka jentayu ke……  kan tu carik gadoh je… best ke gadoh nie…

Tak di nafikan.. memang ade sesetengah kawan nie tak paham bahase.. tapi yang kite jerit-jeritkan tu memang jenis tak paham bahase ke… kolo pekak tu tak tahu la…. Senang cerite tak nak buat tu tak payah la buat… tapi kolo rase bende tu memang kene buat jugak, cakap la baik-baik.. jangan ungkit pasal asek kite je yang buat bende tu.. Hilang semua pahala. Dah la banyak dose, hilang lak pahala… cakap je la ko tak mampu buat sorang ke…. Ape kew…

Contoh la…. Misal kata kite duduk satu rumah, semalam kite masak, harini kita masak… esok kite masak… luse kite masak, tulat masak lagi….. adeh… serious, kite nak rase gak orang lain masak… takkan asek kite je masak… orang senang-senang makan… jangan berasa iri hati… besar pahala tu… mase kumpul ramai-ramai tu cakap la….

“Korang…. Korang la pulak masak esok…. Tak best la asek aku je yang masak….”

Ade housemate aku dulu okey bile aku cakap cam tu… die juz cakap, “Wokeh, bebeh…!!!”  aku memang suke orang cam tu…. tak banyak cerite…. Tapi tak de lah pulak aku je yang selalu masak time kat umah tu…. selalu same-same… ni contoh je erk….

Mase cakap tu jangan pernah menyinggung perasaan orang lain…. Jangan sampai jadi gadoh….

Misal kate lah ade housemate kite cakap…… “alaaa Nora, sori la… aku banyak kerje….” Misal kate la…..

Kite nie jadi orang kene tolak ansur gak, kan….. kite leh cakap… “alaaa… masak la jugak sekali sekala… kan leh release tension… kolo ko tak leh masak pon, ko tolong la kupas bawang ke…. Masak air ke… cepat sikit aku siap masak.. eaa…. Boleh la……. Boleh laaa….”

Cakap la elok-elok…. Dengan tahap kemanjaan aku yang telah di pupuk sejak dahulu kala memang tak jadi masalah untuk aku memujuk…

Tapi pernah gak jadi, di mana tiada pihak yang mahu tampil memasak… pade aku tu tak jadi hal… kolo masak pon tak ikhlas… baik tak yah buat… kite masak je kat kedai ramai-ramai…… tu penyelesaian yang terbaik pade aku… tak tahu lah pendapat orang lain kan…..
               
                Housemate aku memang terbaek……..!!!             

Tu contoh je la…. Pasal masak memasak… banyak lagi bende lain. Pape pon… motif sebenarnye kite nak semua kerja berjalan dengan lancar dan dilakukan dengan ikhlas… takde pihak yang sakit hati dan iri hati… Lagi satu… kite suruh orang buat sesuatu kerje tu pasal memang kite nak suruh die jadi rajin sikit tolong kite… jangan asek duduk goyang kaki je… Tapi bukan kite suruh dia pasal asek kite je buat kerje tu… tapi kite memang mengharapkan pertolongan dari die. Tak payah lah peril-perli atau jerit-jerit mase mintak orang buat kerje tu… suruh je elok-elok…. Kalau asek kite saje yang disuruh-suruh, cakap je la dengan orang yang suruh buat kerje tu, malas ke…. Tak rajin ke… pas tu cadangkan name orang lain. Cakap dengan nada yang tak menyakitkan hati orang. Ade orang tu jerit-jerit… naik pekak telinge aku… Siap peril-perli lagi… Kalau nak suruh aku buat tu cakap je la… tak yah la nak jerit-jerit cam sundel bolong.

Walau macam mane pon….. perkataan, “asek aku…. Asek aku je yang buat…..” atau yang sewaktu dengannya boleh menyinggung perasaan orang lain…. Tapi ape yang aku mention dari tadi tu juz sesuai untuk sesuatu kerje yang di buat dengan hanya mengharap ganjaran pahala je…. Tak berape sesuai untuk kerja yang di bayar atau mengharapkan markah sebagai ganjarannye… kalau kite di bayar bekerja sebagai satu team, pas tu ade lak team member kite yang tak mo buat kerje…. Kompem la menyirap…. Air sirap bubuh air batu pon tak leh cool kan kite…. Kite yang wat kerje… tapi bayaran die pon dapat… tu memang sungguh tidak adil…..!!! assignment lecture bagi pon cam tu gak la…. (waaa~~ aku pernah jadi team member yang tak bertanggungjawab…. Macam mane nie… ngeee… tak nak buat lagi… insyakallah. Kawan-kawan… maafkan aku…. huhuhu~~)

Aku ingat lagi dulu roommate aku pernah tegur, die soh aku kemas bilik… erm… aku memang macam gini… kolo bukan aku yang dok menyerak… memang aku malas sikit nak kemas…. Aku kemas meje aku… katil aku jew…. tak berape nak berani usik barang orang. Roommate aku juz suruh aku tolong la kemas lantai bekas-bekas die buat assignment tu. Betul gak…. Kene gak aku tolong die kemas. Tu kan bilik aku jugak…. Roomate aku tu sebok sikit orang nye… banyak assignment. Entah la… sejak belajar bab ikhlas kat sekolah dulu, kalau bende tu aku buat atau bagi tanpa keikhlasan, memang aku tak buat.. dapat penat je… tu yang malas…. Tapi aku buat jugak la…. Belajar jugak untuk buat dengan ikhlas… ikhlas ni Allah je yang tahu. Allah je yang leh judge.

Ikhlas bende yang paling susah nak buat kalau ade iri hati dan dengki. Aku pernah tengok rancangan tanyalah ustaz, ustaz ni cakap, “kalau kita memasak dengan ikhlas, minyak yang terkena pada badan kite boleh menjadi kunci syurga”… eh… bukan yang tu… tu ustaz aku yang cakap… yang ni la…... “Kalau kita mengupas kulit bawang dengan sebab nak masak untuk suami dan keluarga, dan air mata kite menitis akibat pedih oleh hawa bawang tu…. pahalanya sama banyak dengan pahala orang yang beriman menangis takut kepada Allah Taala. Peargh…. Sayang gile Allah kat hambanye…. Senang-senang je nak dapat pahala… tu baru masak je..

Well, aku bukan mengata orang…. Aku tengah ingatkan diri aku jugak nie… yang bagi idea aku untuk luahkan semua nie pasal aku terasa ada yang sedang iri hati dengan aku. Sebab die tu special… Selalu kalau ape-ape name die je yang naik… name aku jarang… ye la… orang tu sayang die lebih…. Aku orang tak sayang…. padahal tak jadi masalah pade aku kalau nama aku yang di panggil untuk di suruh-suruh… Nak suruh pape cakap je… kalau aku mampu buat, aku akan buat… insyakallah… kalau mampu la… kalau tak mampu aku akan tolak cara baik… tapi nak buat macam mane, kan…. Die tak panggil aku…..

p/s: Ni bukan mengungkit…. Juz mengimbau untuk dijadikan pengajaran bersama.

No comments:

Post a Comment

komen la pape... Yang komen gune anonymous tu pulak.. jgn lupe tinggalkan name k....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...